Mijn code

OpenIMS (2006-heden)

Javascript
PHP

Document en content management systeem

Ik heb als programmeur bij OpenSesame ICT grote delen van OpenIMS CE en EE ontwikkeld. Enkele onderdelen door mij ontwikkeld:

OpenFSS (2009-heden)

PHP

Full text zoekmachine van OpenSesame ICT

Ik heb als programmeur bij OpenSesame ICT het product OpenFSS ontwikkeld.

Woordplaat (2007-2008)

Javascript
Perl

Online spel voor beginnende lezers

Een spel waarin beginnende lezers plaatjes en woorden met elkaar matchen. Naarmate het spel vordert gaan de woorden steeds meer op elkaar lijken. Speel online | Bekijk source op GitHub

Perl

Woordenlijsten bij Veilig Leren Lezen (2007-2008)

Dit begon als een project om de spellingsregels van het Nederlands in een script samen te reproduceren. Ik ben begonnen met de ispell woordenlijst, maar ben de Celex database gaan gebruiken om de gegenereerde 'uitspraak' te controleren. Ik wilde de allersimpelste klankzuivere woorden beschikbaar stellen aan beginnende lezers. Omdat ik echter veel te veel - relatief onbekende - woorden had, heb ik een klein corpus gemaakt en gebruikt om de meest frequente - en dus bekende - woorden te bepalen. Uiteindelijk heb ik van deze beperktere klankzuivere woordenlijst - wederom met een script - bepaald welke woorden qua letters/complexiteit/spellingsregels horen bij welke kern van Veilig Leren Lezen. De woordenlijsten presenteer ik op mijn website.

Strategisch spel (2006)

Scheme

Programma voor het afnemen van een experiment van mijn afstudeeronderzoek

Voor het afnemen van een van de experimenten van mijn doctoraalonderzoek heb ik een computerprogramma geschreven in PLT Scheme. Nadat besloten was om het experiment met de computer af te nemen heb ik in slechts één week de MrEd-bibliotheek geleerd en het programma geschreven. Het programma is volledig grafisch. Het bevat enkele simpele animaties en geluiden, en wordt bediend met de muis. De antwoorden van de 'proefpersonen' worden opgeslagen in een text-formaat dat door veel statistische programma's ingelezen kan worden. The handelingen van de computertegenstander in dit spel zijn voorgeprogrammeerd; voor een voorbeeld van een intelligente tegenstander, zie het spel Hexxagon elders op deze pagina.
Downloads and screenshots zijn beschikbaar op de Engelstalige pagina over dit programma.

Robocup rescue (2005)

C++

Project voor het vak Robocup Rescue aan de Universität Osnabrück

Ik heb een programma geschreven voor een met een laser uitgeruste robot. Het programma vergelijkt twee laser scans van de omgeving om zo de verplaatsing en rotatie die de robot tussen deze scans ondergaan heeft te schatten. Het algoritme is gebaseerd op een beschrijving in een academisch artikel. Om het programma te testen en goed in te stellen werden de resultaten gevisualiseerd met gnuplot. In dit project heb ik voor het eerst gewerkt met unit testing en version control.

Het bouwen van een regelgebaseerd kennissysteem met Protégé-OWL and JessTab (2005)

Onderzoeksproject for het vak Advanced Knowledge Technology

Kan het en is het zinnig? Lees het verslag (Engels).

Hexxagon in Java (2003)

Java

Opdracht voor het vak Inleiding Kunstmatige Intelligentie

Implementatie van het spel Hexxagon in Java. Er zijn verschillende AI's die je tegen elkaar kunt laten spelen. Zelf spelen tegen een AI dmv het toetsenbord kan ook.
screenshot source files (GitHub) verslag

Onderwijsstemwijzer 2003

PHP
Perl

Vrijwilligerswerk voor de LSVB

Ik was betrokken bij de ontwikkeling van de Onderwijsstemwijzer 2003, een website die een stemadvies geeft op basis van de bezoeker's mening op het gebied van onderwijs. Ik heb met Perl en GD de dynamische afbeeldingen gegenereerd die de gebruiker te zien krijgt bij zijn stemadvies. Daarna heb ik zelfstandig een vergelijkbare website gemaakt voor de verkiezingen van de Groningse Universiteitsraad.